Descobreix la història de la major joia del gòtic mediterrani, la Basílica Arxiprestal de Morella.
Una joia del gòtic de transició
40°37′08″N 0°06′01″O
La història de Santa Maria de Morella comença l’hivern de 1.231-1.232 quan els cristians entren a Morella i el Rei Jaume I fa de Morella una vila reial en la cruïlla dels territoris de la Corona d’Aragó. Per reforçar-ho s’havia de construir un gran temple. Acabaria sent el principal lloc on els morellans celebrem les nostres festes i els nostres dols, és el lloc on els morellans hem elevat a Déu les nostres pregàries al llarg de més de set segles.
Per construir l’església de Santa Maria, va caler superar moltes dificultats, a les orogràfiques pròpies de la muntanya on se situa, cal afegir les econòmiques i organitzatives pròpies d’una gran obra. Es considera que les obres de rebaix i cimentació van començar l’any 1.265 i les de construcció, pròpiament dita, l’any 1.273. La primera benedicció (encara sense acabar l’obra) es va realitzar l’any 1.311.
El temple és de planta basilical amb tres naus i tres absis poligonals tot seguint la tradició romànica dels grans temples catalans, amb predomini de la línia horitzontal sobre la vertical, amb la introducció de la volta de creueria, per il·luminar-ho es van posar les rosasses i finestrals, originalment d’alabastre, a la façana sud, a la capçalera i a ponent.
Per resoldre el problema de l’accés, només quedava lliure la façana de llevant i allà van fer les dues portalades. Ho van fer seguint les formes del gòtic peninsular mediterrani. La magnífica portalada major, anomenada dels Apòstols, i la de les Verges. Les dues tenen multitud d’elements escultòrics que les fan singulars.
El cor van haver de fer-lo en alt, entre quatre columnes que li fan de fonament, amb un arc rebaixadíssim entre cada columna. Al rerecor tenim tota una catequesi del final dels temps, no es pot explicar, cal veure-la, és una magnífica lliçó per la vida. L’escala d’accés pareix de construcció impossible, als relleus de la barana trobem la genealogia de Jesucrist, acabada amb un magnífic naixement i l’adoració dels reis.
Amb el temps, els gustos van canviar i van començar a vestir el temple amb un altre estil, parlem del barroc i el seu “horror vacui”, cal admirar el retaule de l’Altar Major amb quantitat i varietat de decoració, quadres, elements escultòrics … el fan indefinible, només es pot fer una cosa: contemplar-lo.
En el mateix temps, canvi dels segles XVII a XVIII, per solemnitzar la litúrgia, calia disposar d’un gran orgue, per això van construir el que podem escoltar i contemplar, l’orgue de Turull, es tracta d’un dels més ben conservats, encara en ús, de tot l’arc mediterrani.
La història també ens ha llegat una sèrie d’obres d’art, moltes de les quals van perdre el sentit original i ara formen part de la col·lecció museogràfica, algunes estan exposades als altars laterals del temple i altres a les sales de l’exposició. Hi ha moltes peces singulars, entre les que cal destacar les creus processionals gòtiques elaborades per orfebres morellans i procedents de diferents pobles de la comarca.
Realment val la pena visitar la Basílica de Santa Maria de Morella, de la que la inscripció de la Portalada dels Apòstols diu que “no hi ha lloc més sant en tot el món”. Us esperem.
Dades històriques
Bé d’Interés Cultural – 3 de juny de 1931
1265 S. XIII - XVI
Construcció temple
Tortosa
Diòcesi
RI-51-0000507
Identificador de monument
GÒTIC DE TRANSICIÓ
Estil arquitectònic
Un espai viu al llarg del temps
Cronograma històric
1311: Primera benedicció del temple
---------------
La primera benedicció es va realitzar l’any 1311, tot i que les obres i millores encara havien de continuar molt més temps. Esteu contemplant un edifici basilical de tres naus amb els tres absis poligonals situats a llevant de l’església. La coberta és de volta de creueria i en tota la construcció predominen les línies horitzontals sobre les verticals seguint la tradició constructiva dels temples de l’època a la Corona d’Aragó.
Segle XIV: La Porta dels Apòstols
---------------
Principi segle XV: El cor
---------------
Cor: Exemplar arquitectònic bell i singular, de volta gòtica de creueria summament rebaixada desafiant les lleis de l’arquitectura. Obra del morellà Pere Segarra. Clau de volta central amb la Verge Maria flanquejada d’àngels i claus secundàries amb bells dossers gòtics. Rerecor: Admirable obra arquitectònica i escultòrica de cresteria de grumolls, El primer fris està presidit per Jesucrist jutge, flanquejat per la Verge Maria i Sant Joan apòstol, acompanyats dels dotze apòstols, imatges arcaïtzants de pedra policromada. A sota trobem el fris del Judici Final on al centre es situa Sant Miquel arcàngel pesant les ànimes. A la seva dreta es representa la legió dels sants camí del cel; a l’esquerra, dimonis i condemnats camí de l’Infern.
Segle XV: escala del cor
---------------
Singular mostra d’ampla escala de caragol, helicoïdal de gran volada, obra d’Antoni Sancho al segle XV. A la barana, de guix endurit, daurat i policromat, s’hi representa en relleu la Genealogia de Nostre Senyor Jesucrist que acaba amb l’escena de l’Adoració dels pastors i dels mags. El vol de l’escala està adornat amb motius vegetals i animals, mostrant-s’hi un rostre, probable retrat de l’autor de la barana, l’italià Giuseppe Belli.
Segles XVII-XVIII: el retaule de l’altar major
---------------
Retaule grandiós d’estil xorigueresc (s. XVII), obra escultòrica de Vicent Dols i pintures Pau Pontons (Aaron , Melquisedec, Trinitat, Nativitat, Adoració dels Mags, S. Julià, S. Teodor, Primera Missa a Morella, Lliurament del Lignum Crucis, s. XVII-XVIII) i Joan Francesc Cruella (Assumpció de Maria, s. XIX).
Segles XIII-XIX: les obres d’art exposades
---------------
Altars laterals: La llarga història del temple morellà ha anat acumulant gran quantitat d’obres artístiques, entre les que podem destacar: la Pietat, la Trinitat amb la Sagrada Família, Sant Pere, el retaule de Santa Àgueda de la Pobleta, les anomenades Sargues amb la Nativitat i l’Assumpció de la Verge, Sant Cristòfol, l’anomenada Madonna de Sassoferrato, la Visitació, Santa Caterina i les restes del retaule petri de Sant Vicent i Sant Llorenç. Exposició: Conjunt d’obres d’art, patrimoni de moltes de les parròquies dels Ports. A la sagristia, només entrar ens trobem amb la Santa Cena, obra d’Espinosa. A la planta baixa s’exposen obres pictòriques realitzades entre els segles XVII i XIX. A la primera planta ens trobem amb les peces d’orfebreria entre les que destaquen les monumentals custòdies i, especialment, una col·lecció de creus gòtiques realitzades a Morella i propietat de diferents parròquies de la comarca. A la segona planta podem observar diverses peces tèxtils d’ús litúrgic, el retaule de la Pietat (S XV), una taula de la resurrecció i diferents taules i relleus provinents dels antics altars laterals.
1311: Primera benedicció del temple
---------------
La primera benedicció es va realitzar l’any 1311, tot i que les obres i millores encara havien de continuar molt més temps. Esteu contemplant un edifici basilical de tres naus amb els tres absis poligonals situats a llevant de l’església. La coberta és de volta de creueria i en tota la construcció predominen les línies horitzontals sobre les verticals seguint la tradició constructiva dels temples de l’època a la Corona d’Aragó.
Segle XIV: La Porta dels Apòstols
---------------
Principi segle XV: El cor
---------------
Cor: Exemplar arquitectònic bell i singular, de volta gòtica de creueria summament rebaixada desafiant les lleis de l’arquitectura. Obra del morellà Pere Segarra. Clau de volta central amb la Verge Maria flanquejada d’àngels i claus secundàries amb bells dossers gòtics. Rerecor: Admirable obra arquitectònica i escultòrica de cresteria de grumolls, El primer fris està presidit per Jesucrist jutge, flanquejat per la Verge Maria i Sant Joan apòstol, acompanyats dels dotze apòstols, imatges arcaïtzants de pedra policromada. A sota trobem el fris del Judici Final on al centre es situa Sant Miquel arcàngel pesant les ànimes. A la seva dreta es representa la legió dels sants camí del cel; a l’esquerra, dimonis i condemnats camí de l’Infern.
Segle XV: escala del cor
---------------
Singular mostra d’ampla escala de caragol, helicoïdal de gran volada, obra d’Antoni Sancho al segle XV. A la barana, de guix endurit, daurat i policromat, s’hi representa en relleu la Genealogia de Nostre Senyor Jesucrist que acaba amb l’escena de l’Adoració dels pastors i dels mags. El vol de l’escala està adornat amb motius vegetals i animals, mostrant-s’hi un rostre, probable retrat de l’autor de la barana, l’italià Giuseppe Belli.
Segles XVII-XVIII: el retaule de l’altar major
---------------
Retaule grandiós d’estil xorigueresc (s. XVII), obra escultòrica de Vicent Dols i pintures Pau Pontons (Aaron , Melquisedec, Trinitat, Nativitat, Adoració dels Mags, S. Julià, S. Teodor, Primera Missa a Morella, Lliurament del Lignum Crucis, s. XVII-XVIII) i Joan Francesc Cruella (Assumpció de Maria, s. XIX).
Segles XIII-XIX: les obres d’art exposades
---------------
Altars laterals: La llarga història del temple morellà ha anat acumulant gran quantitat d’obres artístiques, entre les que podem destacar: la Pietat, la Trinitat amb la Sagrada Família, Sant Pere, el retaule de Santa Àgueda de la Pobleta, les anomenades Sargues amb la Nativitat i l’Assumpció de la Verge, Sant Cristòfol, l’anomenada Madonna de Sassoferrato, la Visitació, Santa Caterina i les restes del retaule petri de Sant Vicent i Sant Llorenç. Exposició: Conjunt d’obres d’art, patrimoni de moltes de les parròquies dels Ports. A la sagristia, només entrar ens trobem amb la Santa Cena, obra d’Espinosa. A la planta baixa s’exposen obres pictòriques realitzades entre els segles XVII i XIX. A la primera planta ens trobem amb les peces d’orfebreria entre les que destaquen les monumentals custòdies i, especialment, una col·lecció de creus gòtiques realitzades a Morella i propietat de diferents parròquies de la comarca. A la segona planta podem observar diverses peces tèxtils d’ús litúrgic, el retaule de la Pietat (S XV), una taula de la resurrecció i diferents taules i relleus provinents dels antics altars laterals.
més enllà de la basílica
visites culturals
Consulta tota la informació i horaris disponibles al voltant de les visites guiades dins del conjunt emblemàtic de la Basílica de Morella.
altres esdeveniments
concerts
Es possible realitzar una sol·licitud per dur a terme concerts i altres activitats o esdeveniments culturals a la Basílica Arxiprestal de Morella.